• " Je reçus un e-mail d'une astrologue m'informant qu'elle avait d'importantes nouvelles à m'annoncer à propos d'événements censés survenir bientôt dans ma vie. "
    L'importante nouvelle que Faye apprend dès les premières pages, c'est qu'un transit majeur doit se produire prochainement dans son ciel. De grands bouleversements sont à prévoir. Mais n'est-ce pas inévitable, quand on refait sa vie après une séparation ? Elle vient d'emménager à Londres avec ses deux fils. Profitant d'un moment où ils sont chez leur père, elle se livre à la rénovation du nouvel appartement. Ce qui n'était qu'une étape très matérielle de l'existence prend des tours inattendus et débouche sur des questionnements bien plus profonds : comment habiter une nouvelle vie ? Est-il vraiment possible de transformer ce qu'on est ?
    Transit approfondit les thématiques que Rachel Cusk avait explorées dans Disent-ils. Maniant à la fois l'humour, la lucidité et une capacité d'observation exceptionnelle, ce roman est également l'émouvant portrait d'une femme qui cherche sa place dans le monde.

  • Après Disent-ils (2016) et Transit (2018), acclamés par la critique, Rachel Cusk conclut son ambitieuse trilogie.

    Dans ce troisième volet, nous retrouvons le personnage de Faye, romancière britannique, divorcée et mère de deux enfants. Elle passe quelques jours en Europe pour participer à un festival littéraire et promouvoir son travail. De cette ville où a lieu l'événement, nous ne saurons rien ou presque, tant l'essentiel est ailleurs dans le projet romanesque de Rachel Cusk.

    Faye est le point névralgique du roman, la chambre d'échos, recueillant la parole des hommes et des femmes qu'elle croise sans en dévoiler beaucoup sur elle-même. Cette observatrice singulière regarde le monde avec une précision tranchante. D'un livre à l'autre se dessine un autoportrait en filigrane de l'auteur. Tout l'art de Cusk est d'interroger notre rapport au réel à travers des scènes de la vie quotidienne, des rencontres, des conversations. Le lecteur tisse alors avec Faye une relation fascinante, oscillant entre intimité et distance.

  • Traduit de l'anglais par Céline Leroy Au coeur de l'été, une romancière britannique se rend à Athènes pour animer un atelier d'écriture. D'elle, nous ne saurons presque rien. Parce qu'elle est parfaitement vacante, elle prête une oreille attentive à ce que disent les autres et devient comme une chambre d'écho. Les voix de ceux qu'elle croise sur son chemin - hommes mariés, séparés, courtisans, femmes écrivains, féministes - se répondent et dessinent une histoire. À travers eux, en filigrane, c'est sa propre vie qui se révèle sous un autre jour. Dans une atmosphère qui évoque les romans de Nathalie Sarraute, Rachel Cusk interroge le discours d'autrui et compose un roman subtil en forme de portrait « extime ».

  • « Mon mari et moi nous sommes séparés il y a peu, et en quelques semaines, la vie que nous avions construite a été brisée, tel un puzzle réduit à un tas de pièces aux formes irrégulières. » Ni confession impudique ni fiction pure, ce texte lucide et percutant est l'histoire d'une femme, écrivain, mère de deux filles, qui observe ses propres réactions au lendemain de son divorce. Recréant des instants quotidiens ou nourrissant sa réflexion de mythes littéraires, Rachel Cusk analyse le retentissement profond de la séparation. Elle vise juste lorsqu'elle décrit la famille moderne, soumise non plus à Dieu ou à l'économie mais à la sacro-sainte valeur de l'amour.

    Contrecoup est un livre bouleversant par sa singularité. Mais le sujet qu'il aborde est universel.

  • Since leaving his job to look after Alexa, his eight year old daughter, Thomas Bradshaw has found the structure of his daily piano practice and the study of musical form brings a nourishment to these difficult middle years. His pursuit of a more artistic way of life shocks and irritates his parents and his in-laws. Why has he swapped roles with Tonie Swann, his intense, intellectual wife who has accepted a demanding full-time University job? How can this be good for Alexa and for the family as a whole?

    Tonie tunes herself out of domestic life, into the harder, headier world of work where long-since forgotten memories of herself are awakened. She soon finds herself outside their tight family circle and alive to previously unimaginable possibilities.

    Over the course of a year full of crisis and revelation, we follow the fortunes of Thomas, Tonie, his brothers and their families: Howard, the older, more successful brother and his gregarious wife Claudia; and Leo, lacking confidence, propped up by Susie, his sharp-tongued, heavy-drinking wife. At the head of the family, the ageing Bradshaw parents continue their marital dynamic of bickering and petty undermining.

    The Bradshaw Variations is a powerful novel about how our choices and our loves and the family life we build will always be an echo - a variation - of a theme played out in our own childhood. The novel, Cusk's sixth , shows a prize-winning writer at the height of her powers

  • Juliet is enraged at the victory of men over women in family life. Amanda is warding off thoughts of death with obsessive housework. Solly is confronting her own buried femininity in the person of her Italian lodger. This novel talks about the domestic lives, private thoughts and fears of a group of women.

  • Stella Benson sets off for Hilltop, a tiny Sussex village housing a family that is somewhat larger than life. Her hopes for the Maddens may be high, but her station among them, as au pair to their irascible son Martin - is undeniably low. What could possibly have driven her to leave her home, job and life in London for such rural ignominy? Why has she severed all contact with her parents? Why is she so reluctant to talk about her past?The Country Life, Rachel Cusk's third novel, is a rich and subtle story about embarrassment, awkwardness and being alone; about families, or the lack of them; and about love in some peculiar guises.

  • When prize-winning author Rachel Cusk decides to travel to Italy for a summer with her husband and two young children she has no idea of the trials and wonders that lie in store. Their journey leads them to both the expected - the Piero della Francesca trail and queues at the Vatican - and the surprising - an amorous Scottish ex-pat and a longing for home - all seen through Cusk's sharp and humane perspective. Exploring the desire to travel and to escape, art and its inspirations, beauty and ugliness, and the challenge of balancing domestic life with creativity, The Last Supper is a wonderful travel book about life on the most famous art trail in the world, from one of Britain's most pre-eminent writers.

  • Anglais In the Fold

    Cusk Rachel

    Michael first met the Hanbury's of Egypt Hill when he was a student. He was intrigued by their bohemian lifestyle. Twelve years later, Michael is invited back to the house and jumps at the chance of escaping his turbulent domestic situation. But his illusions about the family are shattered as the rotten core of the Hanbury myth is revealed.

  • Anglais Aftermath

    Cusk Rachel

    Using her own life as a starting point, Rachel looks at the issues that arise for a woman in the years after she has lived the defining experiences of feminity. She writes about marriage, separation, motherhood, work, money, domesticity and love. Cusk considers the kinds of generational knowledge the contemporary woman harbours, the terrors or expectations that have been passed down to her and that are refracted through the modern transformation of female status. Aftermath is written in the personal/political mode that characterised A Life's Work, Cusk's acclaimed book about becoming a mother.

  • Agnes Day - sub-editor, suburbanite, failure extraordinaire - is unwell. Terminally middle-class, incurably romantic and chronically confused by life's most basic interactions, Agnes discovers disconcerting gaps in her general understanding of the world, making recovery unlikely. Life and love go on without her, but with a little facade, she can pass herself off as a success. Beneath the fiction, however, the burden of truth becomes harder to bear.'She is a writer with a poet's eye for convincing detail, and touches on the raw emotions of life in a way that is affecting and true.' Sunday Telegraph'Told with irony and insight and some surreally beautiful imagery. At times it made me laugh out loud.' Sheila Mackay

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